Denemarken 2012

Klik hier voor meer foto's

De eerste rond schrijfbrief, we zijn weer eens de gelukkige die een grote reis mogen gaan maken.

Dit beseffen we ons maar al te goed en zijn hier ook erg blij mee dan we dit samen kunnen doen.
Dit keer mogen we gaan reizen via de Noordkaap naar Mongolië, het is een stukje om, maar dan zie je ook eens wat.
Maanden voorbereiding om de bus helemaal in orde te maken, de visa van Rusland, Kazakstan en Mongolië te regelen, voor happy te onderzoeken wat er allemaal nodig en natuurlijk wat er per land te zien  is. We hebben er ontzettend veel zin, zo veel mogelijk contact maken met de locale mensen en genieten van de natuur.
Dat houdt natuurlijk in, lekker vrij kamperen en je wassen in de koude bergmeertjes en stroompjes die we onderweg tegenkomen. Heerlijk weer terug naar de basis. Al zullen we wel anders piepen als we ’s-morgens vroeg in zo’n ontzettend koud bergmeer staan!
Natuurlijk met de zon opstaan en als de zon onder gaat naar bed, zoeken naar drinkwater, en leven zonder twitter, hyves, facebook, telefoon, agenda en televisie.
We gaan wel zien of we hier allemaal heimwee naar gaan krijgen ( denk het niet !)

Maar we zullen bij het begin beginnen, donderdagmorgen Laura onze huurster van het huis heel veel plezier gewenst met ons huis, alle spullen in de bus gestopt, de laatste boodschappen gedaan en rijden maar.

Bij Emiel en Saskia nog een bloemetje gebracht voor alle hulp die ze ons geboden hebben met alle adviezen voor Happy. Dit geeft ons echt een heel fijn gevoel! Want met Happy deze reis gaan maken geeft toch wel bepaalde zorgen met zich mee. In het hoge noorden hebben we bij Laura en Rolf nog een bakkie gedaan met heerlijk Hollandse appeltaart, wat we zeker gaan missen.

En nu rijden maar, vol plezier gaat ons avontuur beginnen. Na een uurtje of 2 zitten we 200 kilometer in Duitsland en krijgt Frank opeens een helder idee en zegt: Bij alle paspoorten, kopieën, internationale rijbewijzen en andere spullen die we vanmorgen hebben ingeladen, heb ik volgens mij het originele paspoort van Happy niet gezien. Dus Buske aan de kant gezet, alles doorzocht en inderdaad geen paspoort te vinden. Balen, maar gelukkig bracht de telefoon uitkomst. Een belletje naar Martine haar ouders en die gaven ons na 10 minuten het verlossende antwoord, het paspoort lag nog gewoon thuis te wachten om mee op reis te mogen.

Er zat maar één ding op en dat was omdraaien en naar huis rijden.  12 uur s-nachts stonden we weer waar we vertrokken waren, Thuis!  maar dan wel 750 kilometer gereden.Happy snapte er helemaal niks van zo’n stuk rijden en wat is het resultaat?  We staan gewoon weer voor de deur. Na 10 minuten stil gestaan te hebben rijden we weer.Blij dat we er nu achter komen dat we het paspoort vergeten waren en niet op de grens van Noorwegen. De volgende morgen na heerlijk gekletst te hebben met de locale vissers aan de Maas gaan het nu dan toch echt beginnen. Mooi gaan rijden door Duitsland richting Denemarken. Wat in Duitsland gelijk opvalt zijn de vele daken die helemaal vol liggen met zonnepanelen. De regering geeft hier veel subsidie op, vandaar dat mensen hun daken vol leggen, en zo hun energie rekening sterk zien dalen en sommige zelfs geld krijgen !!

Om de tweede nacht een vrij kampeer plekje te vinden viel niet mee, en we zijn dan op een camping beland naast een zweefvliegterrein. Hier hebben we met heerlijke bubbels gevierd dat we nu dan eindelijk op reis zijn. De volgende dag was het lekker rijden door Duitsland en hebben we nog een heerlijke bos wandeling gemaakt. Later in de middag zijn we in Denemarken aangekomen.Ook hier zochten we een vrij kampeer plaatsje en reden over onverharde paden en velden met veel paardenbloemen.
De pluisjes van de paardenbloemen vlogen ons om de oren hartstikke mooi. Natuurlijk een mooi plekje gevonden maar als resultaat, ondanks het sprinkhanennet voor de radiator, heel de radiator vol met pluisje, dit vond de koeling van de motor niet echt leuk en hebben de pluisjes maar verwijderd.
Heerlijk weer vrij kamperen, de stilte om je heen en genieten van de natuur.

We hadden ontzettende mazzel met het weer en het werd snel 28 graden, vandaar heerlijk in de zee gezwommen. Dit is weer echt genieten niks moet en alles mag. Maar we mochten weer verder en zijn via mooie weggetjes met de velden in bloei  door Denemarken heen getoerd.
Ze hebben het mogelijk gemaakt om zweden via bruggen te bereiken, hiervoor moest er wel één hele lange brug gebouwd worden van 23 kilometerlang.

Ongeveer in het midden was er een hele hoge en lange tuibrug, hier kwamen de grote oceaanstomers onder door gevaren.

Het waaide boven op de tuibrug nogal stevig en het buske schudde heen en weer.
We vonden de brug hartstikke mooi maar naar het volgende eiland wilde we toch maar weer een keer de boot proberen en langzaam kwamen we zo bij de grens van Zweden.We hoorde van een paar gezellige Belgen dat we veel eten in moesten slaan, want Zweden zou erg duur zijn. Wij dachten het zal alleen wel vlees en alcohol zijn dat duur is, maar alles is gewoon een stukje duurder. En wij vonden Denemarken al vrij aan de prijs met 1 liter diesel die kost € 1,58 in NL € 1,38. Of een fles cola in de supermarkt voor € 3,= wat in NL € 1,80 kost.

Dus auto vol geladen met eten en drinken en richting de boot van Zweden gereden en kijken hoe we Happy het  land in kunnen krijgen. Met de boot is toch leuker als weer met een brug en beide moet je tol betalen. We zijn redelijk snel door Denemarken heen gereden aangezien voor ons gevoel de reis in Zweden en Noorwegen past echt gaat beginnen.

En zoals altijd een afsluitspreuk die we onderweg meestal tegenkomen:

Een “ongeluk” zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest.

Klik hier voor de foto's